Barvy Vallejo Air

Článek by se mohl rovněž jmenovat "Jak jsem začal stříkat barvy Vallejo". Doposud jsem s úspěchem od firmy Vallejo používal pouze řadu Model color, někdy označovanou také jako tu "na štětec". Do pistole jsem používal pouze syntetické barvy Humbrol a akrylové barvy Tamiya. Jenže modelářského času je čím dál méně a jejich zdlouhavá příprava mě poslední dobou od modelaření spíše odrazovala.



Však to většina z vás zná. Urvete se trochu času pro sebe a než si rozmícháte barvu, už si Vaši pozornost žádá potomek, manželka či otravný soused. Přece to musí jít lépe. A ono to jde. Tento článek nemá za úkol objevit objevené, ale pouze vyjadřuje moji radost z pro mně nového objevu, který třeba někomu pomůže.


Barvy



Poctivě jsem studoval na internetu a koupil jsem si pro začátek pár barev, abych je mohl vyzkoušet.

 
Obr.1 - Barvy řady Model Air od výrobce Vallejo

Do každé lahvičky jsem pro lepší promíchání vhodil dvě skleněné 5 mm kuličky. Barvy řady Model Air jsou poměrně řídké, a proto to je z mého pohledu dostačující. Do řady Model Color bych dnes už dal radši nějakou mosaznou matku M5, protože barva je poměrně hustá a na promíchání to chce něco těžšího. Zmíněné kuličky jsem pořídil už před nějakou dobou zde.


Obr. 3 a 4 - Skleněné kuličky


Na míchání používám míchačku z Aliexpresu. Něco málo jsem k ní napsal zde a to vč. videa.


Obr. 5 - Míchačka barev


Ředidlo a retardér



K ředidlům a čističům na internetu najdete spoustu "ověřených" rad, které vzápětí okamžitě někdo zase dementuje jako nefunkční. U ředění barev se držím pravidla, že k barvě se používá pouze originální ředidlo. Nemusel jsem tak nikdy řešit zdrclou či žvýkačkovou barvu uvnitř pistole. Ředidlo na barvy Vallejo Air seženete ve 4 různých velikostech (17, 32, 60 a 200 ml). Nejvýhodněji vychází to největší balení. Výrobce doporučuje 2 kapky ředidla na 10 kapek barvy. Je to tak v podstatě obráceně než jsme zvyklí u jiných barev, kde složka ředidla dominuje.


Obr. 6 - Originální ředidlo


Výhodou barev Vallejo byla vždy velmi krátká doba schnutí. Což už není výhodou, kdy Vám barva uschne ještě v pistoli nebo cestou na samotný model... Jednoduchý trik jak si barvy udržet živé zjistíte například zde. Pro techniku airbrush výrobce doporučuje zpomalovač schnutí Flow Improver. Sežene ho ve stejných objemových variantách jako ředidlo a doporučené dávkování je rovněž stejné. Zpomalovač je průhledná látka s trošku hustší konzistencí. Při doporučeném dávkování jsem neměl žádný problém. 


Obr. 7 - Originální zpomalovač tuhnutí


Aplikace barev

 
Úvodní pokus s barvami jsem aplikoval na jednorázové plastové lžičky.

 
Obr. 8 - Plastové lžičky

Mám dvoučinnou pistoli a hned u první barvy se ukázalo, že je potřeba vychytat poměr vzduchu a barvy. Barva je hodně řídká a je potřeba dát pozor, aby nedošlo k aplikaci většího množství barvy naráz nebo dokonce zalití povrchů. Výhoda plastové lžičky je, že na jejím zaobleném povrchů barva steče a tuto nedokonalost v postupu záhy odhalí. Na obrázku níže je vidět, jak se na levé lžičce barva hromadí u okraje či záhybech a jak na zaoblené části naopak prosvítá původní bílá. Při správném postupu na lžičce vpravo nic takového nehrozí


Obr. 9 - Vlevo špatně, vpravo správně


Vyzkoušel jsem i zbývající odstíny a vše klaplo, jak mělo. Lžičky jsem nemyl ani neodmašťoval a tím pádem se barvy jeví než matné spíše pololesklé. Při použití surfaceru či odmaštění modelu by neměl být již problém. Pistoli jsem následně čistil Ironem neboli Okenou.



Obr. 10 - Vzorky

Praxe


První věc, na které jsem barvy vyzkoušel v "ostrém provozu" byl rodinný domek 232321 od firmy Faller. Ten bez úpravy působí tradičně hračkovitě, střecha na přesazích prosvítá apod. Komplet jsem ho barevně upravil a výsledek je možno porovnat níže.


Obr.11 a 12 - Rodinný dům od Fallera (verze od výrobce)
 
Obr.13, 14 a 15 - Rodinný dům od Fallera (moje verze)

Závěr


Jak vidno jsem pro velký úspěch rozšířil základní škálu barev Model Air (ty s černým víčkem).



Obr.15 - Škála barev doplněna


Vždy jsem byl skeptický k míchání barev přímo v pistoli. Ale tady to opravdu funguje. Dáte 5 kapek barvy, 1 ředidla a 1 zpomalovače. Pak důsledně promícháte a probubláte a jde se na věc. Skoro se dá říci, že barvu připravíte rychleji, než se natlakuje nádoba kompresoru. Jo na to jsem ještě zapomněl... Jako ideální pracovní tlak se mi jevil 1,0 bar.

Výhody barev Vallejo jsou snad z výše popsaného patrné. V modelářském hobby se rychlá práce nevyplatí ale v tomto případě výjimečně ano. 

Jedinou nevýhodu, kterou jsem zatím objevil a kterou zná každý, kdo používá barvy Vallejo je v porovnání s ostatními výrobci slabší odolnost proti oděru. Každý, kdo použil např. řadu Model Color na figurky ví, že je lepší je ukládat do kapesníku než do krabičky nebo je hned ochránit vrstvou laku.

To je ale řešitelný problém a za sebe řadu Model Air určitě budu využívat dál.