Diorama v T Gauge - stavby

Protože si na diorámě chci vyzkoušet v tomto měřítku skutečně všechno, došlo i na stavby budov. Sondováním na internetu jsem zjistil, že pokud chci docílit aspoň nějakých detailů, budu muset jít cestou papíru. Oprášil jsem tedy své znalosti, které jsem nabyl díky ABC a dal se do vlastní vystřihovánky. 




Jako návod mi posloužil následující odkaz. Jelikož SketchUp ovládám a je to freeware program, bylo rozhodnuto. Na diorámě jsem měl nachystané dvě místa pro budoucí stavby a z těch bylo nutno vycházet. Rozhodl jsem se pro dvě chaty, z nichž jednu jsem zapustil do terénu. Vše jsem vymodeloval ve 3D a pomocí nástroje Unfoldtool jsem je rozbalil do roviny. Důležité je najít si hranici, kdy textury a modelované detaily ještě budou po vytisknutí jasné a zřetelné a necyklit se detaily, které se pak ani nevytisknou.
 

Obr. 1 - 3D model první chaty


Obr. 2 - 3D model druhé chaty


Tam, kde bylo potřeba, jsem doplnil chlopně. Po exportu do jpg jsem nebyl spokojen s kvalitou obrázku. Protože se mi to stále nedařilo, obešel jsem to přes Autocad a vyexportoval do co největší kvality (1200 dpi). Vše je uzpůsobeno tak, aby se stavba vešla na A4 a jsou i odděleny jednotlivé části podle gramáže potřebné pro podlepení. Vše jsem si na zkoušku vytisknul a sestavil. Někde bylo potřeba doplnit chlopeň, jinde zase barvy po vytisknutí neodpovídaly mojí představě. Po opravách už vše vypadalo dobře. Původní ideou bylo např. vyřezat okna a docílit tak určité hloubky na fasádách. To se následně ukázalo jako téměř nemožné a stejně tak v tomto měřítku nemá cenu cokoliv podlepovat či rozlišovat gramáž. Vše jsem nakonec vytisknul na hladký kartón o gramáži 170g/m2, který mi nejvíce připomínal papír z ABC.

Obr. 3 - Vystřihovánka připravená k tisku

Finální sestavení jsem nechal na manželce, která s papírem díky scrapbookingu a škole ABC umí zázraky. Když jsem se vrátil z hospody, bylo už hotovo :) Na závěr jsem přetřel bílé hrany a stavby přelakoval matným lakem.


Obr. 4 - Hotový model

Obr. 5 - Hotové modely


Poznámka na závěr:

Při sondování na internetu mě zaujala možnost kombinace plast/papír, respektive 3D tisku a papíru. Stavba se vytiskne na 3D tiskárně, nabarví a následně opatří papírovými okny či jinými detaily. Pak je tu ještě možnost celou stavbu sestavit z plastových destiček. Jelikož se nechci vzdát prostorových oken tak se o ni možná někdy v budoucnu pokusím. Kdyby někdo toužil zkusit si vystřihovánku v tak titěrném měřítku, nechť mi dá vědět, a já mu ji rád zašlu ve Wordu nachystanou k tisku.