Tip na kryt pro kolejiště

Troufám si tvrdit, že každý modelář napříč komunitou už řešil, jak ochránit své modely (v našem případě kolejiště) proti prachu. U menších modelů se nabízí různé typy vitrín. Ale ani ty často bez modelářova zásahu nejsou 100%.




V minulém článku v rubrice Tipy a triky jsem prezentoval svou formu ochrany vozidel proti prachu. Dnes zkusím popsat, jak chráním své kolejiště. Dopředu avizuji, že se dle mne jedná o způsob, který je vhodný spíše pro menší kolejiště či dioráma, možná moduly.Rozměr mého kolejiště je pouze 80x55 cm.


Ke stavbě je potřeba:
  • Kapa desky tl. 5 mm
  • lepidlo Chemopren
  • hřebíčky
  • "L" plastové úhelníky 10x10 mm 

Základní materiál tvoří kapa desky. Jde o materiál používaný především v reklamě či pro různé prezentace.


Obr.č.1 - Deska KAPA plast


Ty své jsem pořídil v Praze u společnosti WS Film na Kavčích horách. Jde o materiál lehký, ale zároveň díky krycí vrstvě pevný. To je však vykoupeno dle mně poněkud vyšší cenou. Naštěstí jsem potřeboval pouze dvě. K řezání desek postačí ostrý odlamovací nožík. Jako spojovací materiál jsem zkombinoval malé hřebíčky a chemopren. Při plánování krytu jsem se snažil využít desky maximálně efektivně s minimálním zbytkovým materiálem.

Obr. č.2 - Rozvržení dílů na dvě desky

Světle červená barva představuje díly pro samotný kryt, zelená je pak na límec, který ho ponese. Samotný rám tvoří hranoly a deska polystyrenu.


Obr. č.3, 4 a 5 - Dřevený rám s 3 cm deskou polystyrenu


Po sestavení a spojení dílů k sobě to vypadá zhruba následovně. Zelený límec se následně připevní na dřevěná rám.


Obr. č.6 - Krycí sestava
Na závěr jsem všechny rohy olištoval plastovými úhelníky, abych zakryl šedé hrany, hřebíčky či zbytky lepidla. Výsledek mne mile překvapil. Pokud skladujete kolejiště stejně jako já v obytné místnosti, jistě i Vaše manželky a přítelkyně ocení designově vhodnější ochranu kolejiště něž je přehozený igelit :)



Obr. č.7, 8 a 9 - Hotový kryt