Dílna - návrh a realizace

Po delší době zapříčiněné stěhováním do vlastního přidávám opět nějaké novinky. Nutno přiznat, že za poslední 4 měsíce jsem na kolejiště nesáhnul. Přesun modelu z bytu A do bytu B nepočítám. Nakonec se mi ale podařilo v novém bytě vybojovat svůj modelářský koutek v komoře. Situaci mi usnadnil původní majitel, který ji pro obdobnou činnost využíval. 


Návrh


Pokládka nových podlah či malování bylo samozřejmě prioritou, nicméně po večerech jsem se začal návrhem dílny zaobírat a dávat postupně dohromady svou představu o funkci a využití.

Prostor má zhruba 1700 x 1500 mm. Jelikož je to podkroví, prochází místností vazný trám krovu. Vpravo je malé okno do světlíku, které se bude hodit při práci s barvami. Do budoucna si pohrávám s myšlenou stříkacího boxu s vývodem do exteriéru.

Obr.č.1 - Původní stav

Původní stůl s hloubkou 400 mm byl pro mé potřeby nevyhovující. Desku jsem tedy v návrhu udělal o 200 mm hlubší a tvar pracovní desky ve tvaru L jsem zachoval. Původní zásuvky jsem ponechal a vypínač bude sloužit pro budoucí osvětlení pracovní plochy. Na stůl jsem si naplánoval 3 dílnou vitrínu na barvy, pomůcky a menší modely. Tu jsem od pracovní desky odsadil, abych zachoval co největší pracovní prostor. Ochranou před prachem bude čiré posuvné plexisklo s úchyty.


Obr.č.2 - Nový stav
Obr.č.3 - Nový stav

Realizace


Po naplánování jsem se vydal do OBI a nechal si nařezat jednotlivé části z 18 mm lamina. K tomu dokoupil vhodnou nažehlovací hranu a truhlářské kolíčky. Hrany jsem připevnil za pomocí žehličky a přesahující části zařízl a zabrousil jemným smirkem. Následně spojil základ konstrukce a přidal záda ze 3 mm sololitu. V levé části jsem udělal hloubku záměrně menší, jelikož v ní budou jen barvy či pigmenty. Do svislé desky nad pracovní plochou jsem umístil dvě zásuvky a vypínač v dekoru dřeva. Pro posun budoucích dvířek jsem na spodní a horní vodorovnou desku nalepil vodící lištu.
 

Obr.č.4 - Horní lišta
Obr.č.5 - Dolní lišta

V té chvíli bylo možno přesně zaměřit rozměry posuvných dvířek. Ty jsem objednal na internetu v tl. 4 mm a čiré barvě.  Za 4 dny byly doma. Aby jejich efekt byl maximální, nalepil jsem na čela u boku dorazový kartáček proti prachu. Ten jsem nakonec dal i na střední panel mezi překrývající se desky. Dovnitř tak snad nic nepronikne :)

Obr.č.6 - Dorazový kartáček

Na úplný závěr jsem na dvířka přidělal úchytku pro snadnější otevírání, nařezal poličky a vše umístil do vitríny. Cenově nebyla rekosntrukce prostoru nijak náročná:


  • lamino 18 mm                480,- 
  • sololit 3 mm                   180,- 
  • vodící lišty                      140,-
  • plexisklo                      1 634,-
  • dorazový kartáček             55,-
  • elektro materiál               500,-         
  • drobný materiál               100,-
          Celkem:                     3 089,-       
 


Obr.č.7 - Pohled na hotový prostor

Obr.č.8 - Levá mělčí skříňka

Obr.č.9 - Detail

Předpokládám, že tím, jak začnu prostor využívat, dojde ještě k nějakým inovacím a dovybavení pracovny. Tak doufejme, že nový kutloch se projeví i na kvalitě modelů.

Speciální dík patří mojí manželce, která mi tento prostor velkoryse přenechala.