Diorama v T Gauge startuje...

Poslední měsíce u mě sílil zájem o relativně nové měřítko T Gauge. Ti, kteří ho snad ještě nezaregistrovali, odkazuji na Honzíkovy vláčky, které se snad jako jediné (pokud je mi známo) stránky u nás doposud tomuto měřítku aspoň okrajově věnovaly. Případným zájemcům poskytnou dostatek úvodních informací pro seznámení s touto velikostí.



Jelikož jsem typ modeláře, kterému nejvíce zábavy poskytuje samotná tvorba krajiny, zajímalo mě, kde jsou limity tohoto měřítka... Říkal jsem si, že nejlepší bude zkusit si malé diorama se všemi věcmi, které se obvykle na kolejišti nachází. Tzn. trať, most, tunel, vegetace a stavby. Na druhou stranu malý výsek v tomto měřítku představuje poměrně rozsáhlé území a značné množství práce. Jelikož jsem nechtěl do začátku investovat žádnou vyšší částku, zaměřil jsem svoji pozornost na základní věci a vynechal např. motorozivané jednotky či některé stavby budov. Ruku na srdce, ty nabízené výrobcem rozhodně žádným úžasným výtvorem nejsou. Na webu www.tgauge.com jsem si tedy pořídil vše potřebné. Ze strany e-shopu proběhlo vše bez nejmenších problémů. Problém nastal s doručovací firmou GLS, která pro britskou Royal Mail zřejmě doručuje balíky v ČR. Po 2 týdnech stále nic a po zadání čísla balíku jsem se nestačil divit. Údajné šestinásobné neúspěšné doručení je mi záhadou a než riskovat odeslání zpět do UK, nechal jsem si ho radši doručit na jednu  z poboček dopravce. Ze Skotska mi dorazilo:
  • nemotorizovaný 19 m vagon
  • 500 mmm flexibilní kolej
  • mikro štěrk
  • malé lampy
  • trolejové vedení
  • tunelový portál
  • most 
  • deskový stavební materiál


Obr. 1 - Věci na stavbu 

Jako Nkař jsem si myslel, že velikost dokážu poměrně přesně odhadnout, nicméně miniaturní velikost mě skutečně zaskočila a pokud jsem nějakou očekával, byla skutečnost ještě o něco menší :)

Obr. 3 - Vágonek se závažím 

Základ dioramy tvoří polystyrenové desky o rozměru 51 x 17 cm, tedy nějakých 230 x 76 m ve skutečnosti. Jako první jsem začal modelovat samotnou trať. Po vytvarování a přilepení flexi koleje jsem si vytvořil šablonu ve tvaru kolejnicové podloží a po celé délce rozprostřel miniaturní štěrk. Ten jsem následně prolil směsí Herkulesu, vody a pár kapek Jaru. Po 24 hodinách jsme postup opakoval. Po dokonalém vyschnutí jsem koleje a podloží přestříkal Tamiyou XF-10.

Obr. 3 - Základní terén


Obr. 4 - Detail kolejového tělesa po základním nástřiku 

Z dalšího polystyrenu jsme na hrubo vytvaroval okolní terén. Součástí bylo rozhodnutí o umístění mostu a tunelu, abych si vyzkoušel opravdu co nejvíce staveb. O tom ale zase někdy příště :)