Jak na dopravní značení - level profi

Již před nějakou dobou jsem zde popisoval, jakým způsobem řeším tvorbu vodorovného dopravního značení - ZDE. Jednalo se o metodu pracnou a co se týká možností - omezenou. V podstatě šlo jen o bílé vodící prvky. Co když ale potřebujeme další značení.  Přece nebudu pracně maskovat odbočovací šipku nebo stání pro invalidu.



V zásadě mě napadly tři možnosti. První je řešení pomocí obtisků, které jsem si vyzkoušel na diorámě T-Gauge - ZDE

Obr. 1 - Obtisk středové dělící čáry v měřítku 1:450

Druhým pak tvorba papírové šablony, což už letos napadlo i firmu Noch, když představila výrobek 34240. Ten mi přijde dobrý. Asi bych místo pastelky použil stříkanou barvu, ale pak je otázka opakovatelné použitelnosti šablon. Součástí balení je i jakési ohebné pravítko na tvorbu oblouků.

Obr. 2 - Set šablon od firmy Noch (foto výrobce)

Třetím pak byla šablona na jednom známém 3D shopu. Vzhledem k tomu, že jsem chtěl už nějakou dobu 3D tisk prozkoumat, rozhodl jsem se "oprat" řešení výrobce RailNscale. Ten má ve svém sortimentu řadu zajímavých věcí, vyráběných právě 3D tiskem. Jednou z nich je právě šablona nazvaná Street marking template.

Obr. 3 - Maskovací šablona od firmy RailNscale (foto výrobce)

Ač rád podporuji všechny výrobce, kteří "dělají" do Nka a tím ho popularizují, tohle byla zkrátka ideální příležitost proniknout do 3D tisku. Jednoduchý námět, konstrukce a snad i postup. Webu to vynahradím koupí jiného jejich výrobku.


Kreslíme a modelujeme

Prvním úkolem bylo získat nějakou normu na dopravní značení, abych zjistil možnosti a rozměry u nás používaného dopravního značení. To byl ten nejmenší problém. Stačí poprosit strýčka Googla. 

Poté přišel na řadu nejpracnější krok - nakreslení samotného značení v Autocadu. Pomohl mi i můj kamarád - dopravní projektant - který mi poskytl šablonu se základními tvary. Kromě základních vodorovných pruhů jsem přidal odbočovací šipky (3 a 6 m), přechod pro pěší i cyklisty, podélná a příčná parkovací stání a otvory pro tvorbu poloměrů.
Obr. 4 - Můj výstup z Autocadu

Nyní bylo potřeba převést vše z 2D do 3D. Jednoduše jsem formát .dwg převedl (exportoval) do programu SketchUp. Jde o freeware program opět od strýčka Googla (co už mu dnes taky nepatří že...). V něm jsem v podstatě jen šablonu vytáhl do 3D, provedl drobné korektury a zmenšil na 1/160. SketchUp ukládá do formátu .skp a .skb (záloha). Pokud chceme tisknout ve 3D, je potřeba nějaký z formátů, který 3D tiskárna zvládne. Není nic jednoduššího než si do SketchUp doinstalovat doplněk na export do formátu .stl a následně do tohoto formátu uložit/exportovat.

Obr. 5 - Už jsme ve 3D
Obr. 6 - Už jsme ve 3D - zde je to lépe vidět

 

Tiskneme

Teď už to chtělo jen tu 3D tiskárnu. Já žádnou nemám a ani s ní nikoho neznám, proto jsem sáhl po jednom z mnoha dodavatelů (novodobých tiskařů), kterých se v poslední době s rozmachem 3D tisku vyrojilo spoustu a kteří Vám za peníz vytisknou ve 3D prakticky cokoliv. Pokud máte nějaké z posledních Windows tak v nich máte program 3D Builder, kde si výstup zkontrolujete a snadno odhalíte případné chyby. Takových prográmků je ale celá řada.

Obr. 7 - Program 3D Builder...

Obr. 8 - ... je ideální na kontrolu nejmenších detailů.


Za předem dohodnutou cenu (vychází z velikosti modelu, spotřebovaného materiálu a času stroje) 350,- CZK jsem za cca. 10 dní obdržel malou obálku s hotovým 3D tiskem.

Šablona má rozměr 144 x 75 x 1,5 mm a přiznávám. že jsem měl trošku obavu z výsledku. Přece jenom rozdíly mezi tiskárnami jsou dnes stále velké a výsledná (ne)kvalita výstupů často do očí bijící. Nicméně mně se zadařilo a šablona myslím snese nálepku "nevyhozené peníze". Přece jenom se jedná o jednoduchý placatý model.

Obr. 9 - 3D výtisk
Obr. 10 - Detail s reklamou :)
Obr. 11 - Detail střední části - invalida se moc nepovedl - viz.níže
Obr. 12 - Detail spodní části

Stříkáme

Abych šablonku vyzkoušel v praxi, vytvořil jsem dvě jednoduché "asfaltové" placky ze sádry a nabarvil. Pak už jen pistole, maskovací/krepová páska a bílá barva. Samozřejmě značení v zatáčkách či obloucích je potřeba i nadále maskovat. Více myslím řeknou následující fotky.

Obr. 13 - Vyasfaltováno
Obr. 14 až 19 - Hotovo

Na závěr snad  ještě pár postřehů:

1) Na začátku zmiňovaný symbol invalidy se bohužel nevytiskl v dostatečné šířce. Zdá se, že u současných tiskáren je s tím u obloukových či nepravidelných tvarů nutno počítat a otvory projektovat o něco širší (v tomto případě cca. 1,5 násobek)
2) Barvu stříkejte a nenanášejte štětcem - nebude se vám odlepovat podklad při sundavání krycí pásky.
3) Samozřejmě lze začít rovnou modelovat přímo ve Sketchup a část Autocad úplně přeskočit.
4) Volte 3D tisk s co nejtenčí vrstvou nanášení plastů. Získáte tak jemnější detaily i povrch (týká se u modelů větších výšek).