Po dokončení tobogánu a skrytého nádraží jsem předpokládal, že s kolejemi konečně vylezu nad zem. Omyl. Zralou úvahou jsem zjistil, že musím dát dohromady nejprve pravý segment pracovně označovaný jako "město". Pod
městem, kde budou jezdit vlaky na viaduktu, v ulicích pak tramvaje a
Car systém a možná i Magnorail, bude navíc vratná smyčka pro otáčení
vlakových souprav.
Příprava
Nejprve jsem si připravil rám segmentu. Postup je stejný jako jsem popsal zde a to včetně spojování šrouby a středícími trny.
Obr.1 - Základ pro budoucí město
Rám jsem pečlivě vyrovnal od oka a chtěl překontrolovat digitální vodováhou. Takhle pěkně na poprvé se mi to už asi nikdy nepovede :)
Obr. 2 - Musel jsem si to vyfotit
Protože budu vrchní konstrukci stavět z polystyrenu, tak jsem už dlouho uvažoval o řezačce. Svoji jsem si stavět nechtěl. Nakonec jsem šáhnul po výrobku Proxxon 27080. Na internetu k ní najdete spoustu videí a recenzí.
Obr.3 - Řezačka Proxxon 27080
Obr.4 - Během chvilku si nařežete přesné díly
Teď už jen čím to vše slepit. Koupil jsem dvě cenově stejná lepidla a po pokusech na vzorcích jsem konstatoval, že s oběma dosáhnete stejně dobrých výsledků. Pattex nesmrdí a proto je asi dražší :)
Obr.5 - Testovaná lepidla
Drží to skvěle ve spojích EPS - EPS i EPS - OSB
Obr.6 - Zkušební vzorky
Původní návrh vratné smyčky jsem trochu upravil. Cílem bylo maximalizovat její délku a tam, kde to půjde, ji dát co nejvíc na kraje segmentu. Přece jenom jde o skrytou část a je potřeba mít komfortní přístup pro opravy či údržbu.
Obr.7 - Upravená vratná smyčka (světle zelená)
Smyčku uvažuji jako jednoduchou bez odstavných kolejí. Těch bude dost v hlavní stanici a i skrytém nádraží. Segment s městem bude už i tak bezkonkurenčně nejkomplikovanější částí. Teď když jsem věděl jak, kam, co i čím, mohla konečně začít stavba.
Stavba
Jednotlivé vrstvy jsem si rozkreslil. Někdy je na místo různých programů nejlepší tužka a papír.
Obr.8 - Schéma řezu
Nejprve jsem opět přilepil základ z 20 mm extrudovaného EPS
Obr.9 a 10 - Smyčka se začíná rýsovat
V rozích jsem nechal místo na svislé podpěry, které ponesou viditelnou část
Obr.11 - Sem přijdou svislé podpory pro další patro
Horní deska, která ponese město, bude z 30 mm extrudovaného polystyrenu. O těchto 30 mm poníženou výšku jsem si nařezal pruhy pro svislé stěny. Polystyren se nedá ohýbat a proto jsem oblouky vyřešil tak, že jsem do vybraných dílů vyřezal Proxxonem jakési V drážky.
Obr.12 - Oblouková stěna
Obr.13 - Oblouková stěna na místě
Práce mi šla od ruky a tak se jako největší brzda ukázala technologická přestávka pro zaschnutí lepidla. Začal jsem tedy rovnou opět pokládat 2 mm korek.
Obr.14 - Pokládání korku
Protože ho mám strašně moc, rozhodl jsem se ho dát i na svislé části. Kolejiště to nijak nepřitíží a vypadá to o dost lépe.
Obr.15 - Položeno
Obr.16 - Vytapetováno :)
Když jsem měl hotovo, přišly na řadu koleje. Výška pro manipulaci bude 95 mm, což je s ohledem na umístění trati z 90% při kraji kolejiště luxus. Na
několika místech jsem pro jistotu připájel dráty pro přívod napětí. Je
potřeba jen myslet na to, že všechny se musí odpovídajícím způsobem
spojit v jedné svorkovnici, kam se bude přivádět obrácená polarita.
Přechod kolejí na druhý segment jsem vyřešil stejně jako u skrytého nádraží zde. Tedy za pomocí středících trnů instalovaných do dřevěného hranolku 25 x 20 mm a připájení k mosazným šroubkům.
Obr.17 - Přechod mezi dvěma segmenty - základ
Obr.18 - Přechod mezi dvěma segmenty - korek
Obr.19 - Přechod mezi dvěma segmenty - šroubky
Obr.20 - Vše na místě
Modul vratné smyčky
V tuto chvíli zbývalo nainstalovat jen modul vratné smyčky a jeho zapojení. Vybral jsem si STE 023. Až pozdě jsem objevil nespokojené recenze jiných modelářů. Jsou už pár let staré, tak budu doufat, že výrobce problémy v mezičase odstranil. Pokud ne, snad no se vymění za jiný (Lenz, DIGI-CZ).
Obr.21 - Modul vratné smyčky - balení
Obr.22 - Modul vratné smyčky - obsah balení
Schéma vratné smyčky v DCC je notoricky známe a překvapivě snadné i pro mě.
Obr.23 - Schéma zapojení (foto výrobce)
Tzv. smyčkový balon jsem vytvořil izolačními spojkami kolejiva Fleischmann.
Obr.24 - Izolační spojky
V mezičase jsem si stále neudělal jasno o ovládání výhybky a zatím u ní uvažuji o ručním přepínání. Pokud zapomenu přepnout, vlak si výhybku řízne. Pro případ, že bych ji v budoucnu chtěl upravit na plně automatickou jsem si na obou koncích smyčky nachystal vždy jeden úsek pro případnou detekci. Kabely z úseků jsem nyní normálně spojil s ostatními kabely J a K z vrtané smyčky s tím, že v budoucnu se snadno upraví.
Obr.25 - Schéma rozšíření o přípravu na detekci
Vše nyní zdá se funguje jak má. Video z jízdy níže:
Vše je tedy nachystáno pro to, abych konečně vyjel se stavbou na povrch: Téma příště: Tramvajová trať (teorie)