Segmentové kolejiště - 4.díl - vratná smyčka

Po dokončení tobogánu a skrytého nádraží jsem předpokládal, že s kolejemi konečně vylezu nad zem. Omyl. Zralou úvahou jsem zjistil, že musím dát dohromady nejprve pravý segment pracovně označovaný jako "město". Pod městem, kde budou jezdit vlaky na viaduktu, v ulicích pak tramvaje a Car systém a možná i Magnorail, bude navíc vratná smyčka pro otáčení vlakových souprav.


Příprava


Nejprve jsem si připravil rám segmentu. Postup je stejný jako jsem popsal zde a to včetně spojování šrouby a středícími trny.
 
Obr.1 - Základ pro budoucí město

Rám jsem pečlivě vyrovnal od oka a chtěl překontrolovat digitální vodováhou. Takhle pěkně na poprvé se mi to už asi nikdy nepovede :)


Obr. 2 - Musel jsem si to vyfotit

Protože budu vrchní konstrukci stavět z polystyrenu, tak jsem už dlouho uvažoval o řezačce. Svoji jsem si stavět nechtěl. Nakonec jsem šáhnul po výrobku Proxxon 27080. Na internetu k ní najdete spoustu videí a recenzí.


Obr.3 - Řezačka Proxxon 27080
Obr.4 - Během chvilku si nařežete přesné díly


Teď už jen čím to vše slepit. Koupil jsem dvě cenově stejná lepidla a po pokusech na vzorcích jsem konstatoval, že s oběma dosáhnete stejně dobrých výsledků. Pattex nesmrdí a proto je asi dražší :)
 

Obr.5 - Testovaná lepidla

Drží to skvěle ve spojích EPS - EPS i EPS - OSB


Obr.6 - Zkušební vzorky

Původní návrh vratné smyčky jsem trochu upravil. Cílem bylo maximalizovat její délku a tam, kde to půjde, ji dát co nejvíc na kraje segmentu. Přece jenom jde o skrytou část a je potřeba mít komfortní přístup pro opravy či údržbu.


Obr.7 - Upravená vratná smyčka (světle zelená)


Smyčku uvažuji jako jednoduchou bez odstavných kolejí. Těch bude dost v hlavní stanici a i skrytém nádraží. Segment s městem bude už i tak bezkonkurenčně nejkomplikovanější částí. Teď když jsem věděl jak, kam, co i čím, mohla konečně začít stavba.


Stavba



Jednotlivé vrstvy jsem si rozkreslil. Někdy je na místo různých programů nejlepší tužka a papír. 


Obr.8 - Schéma řezu

Nejprve jsem opět přilepil základ z 20 mm extrudovaného EPS



Obr.9 a 10 - Smyčka se začíná rýsovat

V rozích jsem nechal místo na svislé podpěry, které ponesou viditelnou část


Obr.11 - Sem přijdou svislé podpory pro další patro


Horní deska, která ponese město, bude z 30 mm extrudovaného polystyrenu. O těchto 30 mm poníženou výšku jsem si nařezal pruhy pro svislé stěny. Polystyren se nedá ohýbat a proto jsem oblouky vyřešil tak, že jsem do vybraných dílů vyřezal Proxxonem jakési V drážky.


Obr.12 - Oblouková stěna
Obr.13 - Oblouková stěna na místě

Práce mi šla od ruky a tak se jako největší brzda ukázala technologická přestávka pro zaschnutí lepidla. Začal jsem tedy rovnou opět pokládat 2 mm korek.
 
Obr.14 - Pokládání korku

Protože ho mám strašně moc, rozhodl jsem se ho dát i na svislé části. Kolejiště to nijak nepřitíží a vypadá to o dost lépe.


Obr.15 - Položeno

Obr.16 - Vytapetováno :)


Když jsem měl hotovo, přišly na řadu koleje. Výška pro manipulaci bude 95 mm, což je s ohledem na umístění trati z 90% při kraji kolejiště luxus. Na několika místech jsem pro jistotu připájel dráty pro přívod napětí. Je potřeba jen myslet na to, že všechny se musí odpovídajícím způsobem spojit v jedné svorkovnici, kam se bude přivádět obrácená polarita. 

Přechod kolejí na druhý segment jsem vyřešil stejně jako u skrytého nádraží zde. Tedy za pomocí středících trnů instalovaných do dřevěného hranolku 25 x 20 mm a připájení k mosazným šroubkům.
 

Obr.17 - Přechod mezi dvěma segmenty - základ

Obr.18 - Přechod mezi dvěma segmenty - korek

Obr.19 - Přechod mezi dvěma segmenty - šroubky

Obr.20 - Vše na místě


Modul vratné smyčky



V tuto chvíli zbývalo nainstalovat jen modul vratné smyčky a jeho zapojení. Vybral jsem si STE 023. Až pozdě jsem objevil nespokojené recenze jiných modelářů. Jsou už pár let staré, tak budu doufat, že výrobce problémy v mezičase odstranil. Pokud ne, snad no se vymění za jiný (Lenz, DIGI-CZ).
 
Obr.21 - Modul vratné smyčky - balení
Obr.22 - Modul vratné smyčky - obsah balení

Schéma vratné smyčky v DCC je notoricky známe a překvapivě snadné i pro mě.


Obr.23 - Schéma zapojení (foto výrobce)

Tzv. smyčkový balon jsem vytvořil izolačními spojkami kolejiva Fleischmann.

Obr.24 - Izolační spojky



V mezičase jsem si stále neudělal jasno o ovládání výhybky a zatím u ní uvažuji o ručním přepínání. Pokud zapomenu přepnout, vlak si výhybku řízne. Pro případ, že bych ji v budoucnu chtěl upravit na plně automatickou jsem si na obou koncích smyčky nachystal vždy jeden úsek pro případnou detekci. Kabely z úseků jsem nyní normálně spojil s ostatními kabely J a K z vrtané smyčky s tím, že v budoucnu se snadno upraví.


Obr.25 - Schéma rozšíření o přípravu na detekci

Vše nyní zdá se funguje jak má. Video z jízdy níže:



Vše je tedy nachystáno pro to, abych konečně vyjel se stavbou na povrch:


Téma příště: Tramvajová trať (teorie)