Segmentové kolejiště - 3.díl - skryté nádraží

Klíčem k pestrému provozu na kolejišti je dostatečně velké skryté nádraží. Problémem je však často přístup či místo. Původně jsem uvažoval o přístupu z přední strany, ale nepasovalo mi to výškově do celkového konceptu kolejiště. Rozhodl jsem se pro přístup zezadu, který mi v současných podmínkách nevadí a ani mě neomezuje. 



Popis skrytého nádraží


U skrytého nádraží jsem se snažil maximalizovat délku odstavných kolejí. Zároveň jsem však chtěl, aby jím procházela maximálně jedna dělící rovina segmentů. Přece jenom to může být místo potencionálních problémů. Délka staničních kolejí je dostatečná, a proto jsem si mohl dovolit a "luxusnější" výjezd/nájezd z/do tobogánu skrz přilehlou šikanu. Původně uvažované poloměry R3 a R3a jsem nahradil jednotným R5.
  • počet kolejí:                  8
  • nejkratší kolej:              1260 mm
  • nejdelší kolej:               1761 mm
  • ovládání výhybek:         zatím uvažuji analogové


Obr.1 - Plán skrytého nádraží

Řešení hrany segmentů


Skryté nádraží je na výškové úrovni 0,000 m. Ve skutečnosti je to +0,022 m. Původně jsem chtěl pod koleje umístit pouze korek tloušťky 2 mm, ale nakonec jsem se rozhodl přidat ještě extrudovaný polystyren 20 mm. Vzhledem k tomu, že je skryté nádraží v polovině rozděleno hranou rozebíratelných segmentů, chtěl jsem tak zajistit maximální přesnost pro styk kolejnic právě na této hraně. OSB desky jsou skvělý základní podklad, ale s přesností a rovinností je to už horší. Moduly do sebe za pomocí čepů skvěle zapadají, ale pro jistotu jsem přidal následující řešení. 

Na hloubku skrytého nádraží jsem na každou hranu uříznul laťku 25x20 mm. Délka je cca. 320 mm.

Obr.2 - Hranoly na přechod segmentů

Dále jsem přidal dva páry středících trnů, které jsem s úspěchem použil právě při spojování segmentů. Vyvrtal jsem otvory a vlepil kluka i holku do protilehlých kusů.

Obr.3 - Vyvrtáno

Poté jsem latě nalepil přímo na OSB desku. Pod pravým segmentem jsem hrubou nerovnost srovnal tmelem Ostafix, jak je vidět na fotkách.

Obr.4, 5 a 6 - Detail hrany segmentů

Pak stačí jen přirazit a zafixovat desku polystyrenu tloušťky 20 mm. Vznikne tak přesný a čistý spoj na hraně segmentů. 


Obr.7 a 8 - Zkušební pokládka
Obr.9 - Detail napojení výjezdu z tobogánu do skryťáku

Teď už jen nalepit korek pod koleje. S tím jsem záměrně nedojel až na úplnou hranu dělení segmentů, aby se případně při montáži/demontáží či přenášení nedrolil. Skončil jsem cca. 2 mm od hrany. Lepil jsem ho plošně pod celou plochou skryťáku. Někdo vyřezává jen pruhy na šířku kolejí a k tomu přidává malou rezervu.

Obr.10 - Korek na místě
Obr.11 - Detail přechodu mezi segmenty
Obr.12 - Detail napojení výjezdu z tobogánu do skryťáku - již s korkem
Obr.13 a 14 - Skryťák je pod korkem
Obr.15 - Přechodové místo dvou segmentů

V tomto okamžiku jsem se musel rozhodnout, jakým způsobem realizuji uchycení kolejí v přechodovém místě. Někdo lepí koleje ke hraně segmentu epoxidem, někdo připájí na patu kolejnice hřebík a ten následně opět nechá zatvrdnout v otvoru s epoxidem. Mně se nejvíc líbil způsob za použití šroubů. Už si ale nevzpomenu, kde jsem ho v minulosti viděl a ani nyní jsem ho nenašel. Chtěl jsem si ho ale nejprve vyzkoušet na nečisto na zkušebním vzorku. Postup byl asi nějak takto.

Na hranu segmentu si naznačíme polohu budoucích kolejnic a co nejblíže hraně segmentu si předvrtáme otvory. Co nejblíže znamená tak, aby vám dřevo neprasklo. Do nich následně zašroubuji vruty a to tak, aby jejich hlava byla co nejblíže patě kolejnice. Do hlavy šroubku napájím cín a celou ji jím vyplním. Totéž by se udělalo i na druhém segmentu. Na fotkách mám jen malý vzorek, který nezasahuje do dalšího segmentu.


Obr.16 - Zkušební vzorek ze zbytků, hlavy šroubů jsou vyplněny cínem

Následně zbavím kolejnici nezbytně nutného podloží a přilepím k podkladu. Pak už se jen kolejnice připájí v hlavě šroubu.



Obr.17 a 18 - Připájeno

Šlo o zkušební vzorek, a tak jsem ani nečekal, až lepidlo zaschne. Při pájení vlivem vysokých teplot z vrutu slezlo kadmium a nepůsobilo to úplně dobře. Kolega Polabský z diskusního fóra mi doporučil čistě mosazné šroubky. Koupil jsem jich nezbytně nutné množství v Praze na Synkáči v železářství Rousek. Jde o poměrně drahou záležitost, tak pozor na velké pytlíky :) 

Vznikl tak opravdu odolný spoj, kdy jsem rukou nebyl po zatvrdnutí schopen kolejnici odtrhnout. Nevýhodou je poměrně velká spotřeba cínové pájky, která padne do hlav šroubů. To je ale zrovna jedna z nejlevnějších pomůcek pro naše hobby. Tento způsob navíc nebude asi použitelný, pokud na hraně segmentu použijete např. tenkou překližku. Při manipulaci se segmenty rovněž nebude od věci toto místo navíc nějak nadstandardně ochránit.


Kolejivo

 
Jako kolejivo a výhybku do skryťáku použiji Fleischmanna bez podloží vč. jeho elektromagnetických přestavníků. Mám dobré zkušenosti s jeho kolejivem s podložím (ozn. Piccolo nebo Profi). Hendikepem by po diskuzi s ostatními modeláři neměla být ani plastová srdcovka u výhybek.


Obr.19 - Něco málo nakoupeno do začátku

V tuto chvíli plánuji analogové ovládání příslušenství. Do budoucna ale může dojít k přechodu na digitální vč. například ovládání přes PC (při mých současných znalostech DCC a ochotě se DCC věnovat ale asi sotva). Každopádně na to chci být aspoň minimálně připraven. Proto si jednotlivé koleje rozčlením na úseky tak, abych mohl v budoucnu případně zapojit minimálně detekci obsazení (DO). Jen pro jistou jsem propájel vodivé spojky a za každou výhybku dal do staniční koleje J či K (nevím, která je která) jednu nevodivou a jednu kolejnici tak vždy přerušil (vždy vnější ale je to jedno). 


Obr.20 - Kolejové spojky
Obr.21 - Jedna kolejnice s vodivou a druhá s nevodivou spojkou

Níže naznačeno dělení úseků. Na druhé straně skrytého nádraží to vypadá pochopitelně stejně.


Obr.22 - Dělení staničních kolejí


Při použití flexi kolejí je vhodné jejich konce osadit speciálním kouskem podloží ozn. 22215. Ne všichni modeláři tuto součástku znají nebo považují za nutnou (zvláště ve skryťáku). 


Obr.23 - Naříznete podloží,...
Obr.24 - ...stáhnete,
Obr.25 - ...nasunete, přilepíte kus 22215 a přidáte kolejovou spojku
   
Následně jsem výše popsaný a natrénovaný způsob uchycení kolejí použil už s novými mosaznými šroubky 3,0 x 12,0 mm přímo na kolejišti.


Obr.26 - Navrtáno a zašroubováno
Obr.27 - Pocínováno
Obr.28 - Lepení

Rovnost kolejí zajistí hlazenka.



Obr.29 a 30 - Hlazenka


Na závěr se kolejnice na hraně segmentu přeříznou a lehce zapilují.


Obr.31 - Řezy na hraně segmentů



Napájení


Přirozeně je pak potřeba přerušenou staniční kolej vždy napájet extra drátem. Na každém segmentu jsem ke staniční koleji připájel 2 dráty pro napájení. Dva protože, kdyby se jeden urval, je "konec" ;)




Obr.32 - Přívody napájení ke kolejím


Zastavil bych se u rozvodu digitálního signálu J a K do kolejí. Zvažoval jsem použití klasické elektrikářské dvojpólové svorkovnice (tzv. čokolády). 


Obr.33 - Klasická svorkovnice


Nakonec jsem objevil na www.digi-cz.info variantu jedno/dvou pólové svorkovnice, která se nabízí dokonce ve variantě s LEDkou indikující napájení. Pro někoho možná zbytečnost, podle mě může ale výrobek označený DIGI CZ-299 v budoucnu výrazně pomoci například při hledání chyby v napájení.


Obr.34 - Svorkovnice DIGI CZ-299

Pro rozvod DCC napětí je prý dobré kabely J a K vzájemně zamotávat a nevést v souběhu. Vodiče by měli mít pod kolejištěm "stromové" schéma a neměly by se smyčkovat. Já používám ke kolejím vodiče 0,14 mm2 od firmy Brawa a jako páteřní rozvod dvojlinku 1,0 mm2. Snad to bude stačit


Obr.35 - Kabely od firmy Brawa

Obr.36 - Napájení jednotlivých kolejí

Drátování mě těžce nebaví. Vše jsem ale zapojil a rovněž vyzkoušel, zda jezdí. Výhybky jsem zatím nezapojil, protože nemám jasno o způsobu ovládání (DCC vs. analog)

V budoucnu plánuji nad skryté nádraží instalovat LED pásek pro jeho osvětlení a pravděpodobně i nějaké dvě kamery pro sledování a ovládání vlaků. Rovněž v tuto chvíli plánuji možnost uzavírání prostoru skrytého nádraží tak, abych omezil prašnost. Možná ve finále na kolejiště udělám "rakev" jako jsem použil u zimního kolejiště. Zde popsané řešení nepropustí na kolejiště ani smítko prachu. Jedna věc je ale mít ho na kolejišti 80x55 cm a druhá na tomhle monstru. Uvidíme časem.

Obr.37, 38 a 39 - Hotovo

Téma příště: Vratná smyčka