Na rám jsem zvažoval použití překližky. Nakonec jsem ale s ohledem na redukovanou velikost a rozdělení na segmenty sáhnul po opracovaných hranolech z OBI. Průřez je 54x34 mm a latě se prodávají po 2 nebo 3 m. Tuhost by měla být dostatečná a váha bude přívětivější. Na internetu spousta modelářů staví konstrukci kolejiště z překližky, které je sama o sobě dostatečně tuhá, ale také těžká. Jde většinou ale o větší měřítka.
A každý gram se počítá. Proto hodlám konstrukci kolejiště v budoucnu stavět z extrudovaného polystyrenu, abych mohl kolejiště v případě potřeby pohodlně stěhovat. Tak a začínáme.
Plánování
Kolejiště bude mít (pro začátek) 3 segmenty 1500 x 800 mm ve tvaru L. Základní nosná konstrukce bude vypadat takto:
|
Obr.1 - Půdorys rámu s rozměry |
|
Obr.2 - Rozmístění nohou |
|
Obr.3 - Rám s OSB deskou |
Realizace
A jde se na samotnou stavbu
|
Obr.4 - Dvoumetrové hranoly z OBI |
|
Obr.5 - Nařezáno |
Spojování hranolů jsem prováděl pomocí lepidla Pattex na dřevo a truhlářských kolíčků průměru 6 mm. Pro přesnost práce jsem si pořídil pomůcku pro značení otvorů na protilehlých kusech.
|
Obr.6 - Otvor 6 mm |
|
Obr.7 - "Značkovače" |
|
Obr.8 - Detail spoje |
|
Obr.9 - Práce jde od ruky... |
|
Obr.10 - ...a je potřeba si hlídat přesnost |
|
Obr.11 - Hotové první dva rámy |
Klíčové pro sestavení jednotlivých segmentů je přesné napasování dílů k sobě. Vzhledem k tomu, že na hranách segmentů budou končit koleje, musí ty na protilehlém kousku přesně pasovat. S tím pomůžou tzv. středící trny.
|
Obr.12 - Středící trn (kluk a holka) |
|
Obr. 13 - Rozměry středících trnů (foto výrobce) |
|
Obr. 14 - Zabudovaná "holka" |
|
Obr. 15 - Tak by pak měl pasovat protikus (po zabudování do hranolu) |
Na každý spoj segmentů jsem použil 4 páry trnů, kterými do sebe segmenty zaklesnu a třemi šrouby 10 mm následně spojím.
Kolejiště bude stát na nohách. Původně jsem zvažoval použít sklápěcí nohy, ale cena (např. výrobce Hettich) byla dramatická. Nohy kolejiště jsem nakonec koupil v nadnárodním nábytkovém řetězci pro ceně 80,- za kus. Řešení to je jednoduché a dle mně estetičtější než je použití noh z dřevěných hranolů. K rámu se přidělá hlava a do ní našroubuje samotná noha. Při rozebírání kolejiště jsou nohy tak snad odnímatelné. Noha umožňuje úpravu výšky až do cca. 30 mm, což by měl stačit i na hodně nerovnou podlahu, kterou mám v místnosti pro kolejiště já.
|
Obr. 16 - Stolové nohy |
|
Obr. 17 - Rám na nohách |
Na závěr jsem na rámy přidělal 12 mm OSB desku. S ohledem na podpůrnou konstrukci mi přijde dostatečná.
|
Obr. 18 - Desky OSB 12 mm |
Přes trny se segmenty k sobě přisadí a následně se šrouby 10mm a maticemi smontují dohromady. V budoucnu klasické matice M10 plánuji nahradit křídlovými maticemi. V mezičase je potřeba nohy kolejiště průběžně upravovat. Na závěr vodováhou zkontrolujeme rovinnost. V budoucnu budou nejlepším měřítkem přesnosti samotné koleje na hranicích segmentů a to, jak přesně k sobě pasují.
|
Obr. 19 - Detail spojení segmentů |
Pro začátek mám hotové tři rámy ze čtyř, které mně určitě na nějakou dobu zabaví.
|
Obr. 20 - Hotovo |
Tip pro příště:
Poohlédnul bych se po OSB deskách s jemnější povrchovou úpravou. Při vrtání do desek se na spodní hraně odštěpují relativně velké kousky. Sice to ničemu nevadí, ale ani k tomu není důvod.