Segmentové kolejiště - 0.díl - úvodní nostalgické ohlédnutí

Před samotným zahájením seriálu o stavbě jednoho kolejiště mi dovolte drobný pohled do minulosti. Osoby, které se neutápí v sentimentu či nemají potřebu číst nostalgické výšplechty autora odkazuji rovnou až na 1.díl seriálu, který zveřejním záhy. Někdo si možná říká, proč další seriál ze stavby kolejiště, když jich je na internetu spousta.  



Ano, jenže 90% jich končí po pár dílech nebo nejsou na tolik detailní. Chci věřit, že se tento můj počin dotáhnu do konce a ten třeba k tomuto koníčku přivede další zájemce.

1.kolejiště


Jako většina modelářů jsem si prošel postupným vývojem. Začínal jsem na papírových modelech z ABC, jako byla Městská památková rezervace od Richarda Vyškovského či oblíbené miniboxy. Dodnes si pomatuji, jak jsem si i na víkendové návštěvy ke známým vozil průhledné desky s tzv. Déčky (pro neznalé se tak označovaly prostřední stránky v ABC z tvrdého papíru s vystřihovánkami) s nůžkami a lepidlem. Při zpáteční cestě se pak pod zadním oknem auta vezl hotový či rozdělaný model tak, aby v kufru nedošel újmy. 

Na návštěvě u známého jsem pak viděl velké kolejiště a pod stromečkem jsem pak našel svůj první startset ve velikosti TT. První kolejiště jsem dokončil naštěstí ještě před dovršením puberty. Mělo 2 x 1 m a přiznejme si to, nebylo nic moc. Stavby snad výhradně pouze Auhagen, auta pouze velikosti H0 a spousta věci samodomo. Nicméně v něm byla část mládí a měl jsem ho fakt rád. Dnes už (snad) dělá radost někomu jinému. Z nostalgického důvodu přikládám fotografie, které jsem pořídil, když jsem ho před lety prodával.

Obr. 1 až 3 - Moje první kolejiště

2.kolejiště


Období dospívání bylo z modelářského hlediska čistá nula.  Na kolejích to bylo podobné, nicméně jsem začal dělat alespoň do plastových modelů a zakotvil na čas v měřítku 1:35. Pak 1.podnájem a postupný návrat k vláčkům. V bytě 1+1 jsem tak začal páchat své druhé kolejiště. Z prostorových důvodů a vzhledem k tomu, že N zažívalo renesanci, jsem šáhnul po měřítku 1:160. Dobře si vzpomínám, že při začátku stavby jsem měl doma přesně jeden šroubovák za 29,- z Tesca a na stavbu používal vše, co bylo po ruce. Startset s myší bez vlaku se ukázal jako správná volba a postupně jsem začal sbírku rozšiřovat. Kolejiště dodnes není ze 100% procent hotové, ale nedokážu se prostě donutit ho dokončit. Třeba až si budu chtít odfrknout od velkého projektu, k tomuto malému projektu se zimní tématikou se rád vrátím. Opět přikládám pár fotek.

Obr. 4 - Stavělo se vším, co bylo po ruce
Obr. 5 - Skromné začátky
Obr. 6 - Vánoční trhy
Obr. 7 - Zimní radovánky
Obr. 8 - Kaple

3.kolejiště


Když děláte malé kolejiště, nevyhnete se myšlenkám na něco impozantnějšího. Stále to bylo ale v rovině úvah či snů. Ať už z prostorových důvodů či jiných priorit. S přesunem do vlastního bydlení nicméně bylo možné koníček trošku povýšit. V novém bytě jsem si urval svůj kamrlík viz. ZDE a ZDE. Kolejiště do něj sice nenarvu, ale zase mohu pracovat v poněkud důstojnějších podmínkách.

Pro začátek doporučuji každému udělat si takový svůj interní dotazník. Doplnil jsem do něj své odpovědi.
  • Měřítko – N – protože mi přijde prostě nejlepší
  • Epocha – nejmodernější V až VI na kterou mám spoustu vozů
  • Dodržování norem a reálií skutečné železnice – velmi volně
  • Typ kolejiště – segmentové
  • Analog vs. Digital – digitální ovládání vlaků, analogové ovládání příslušenství (zatím)

Kompaktní kolejiště
Zavrhnuto z prostorových důvodů a nutnosti jeho případného stěhování. Své kolejiště, které jsem zmiňoval na začátku nároků a mělo 2,0x1,0 m mi stačilo přesouvat pouze v rámci bytu a i tak to byl nadlidský úkol.

Moduly
Bezvadná věc, jenže neplánuji je zapojovat do klubových setkání a proto není potřeba se limitovat normovým rozhraním či rozměry.

Segmentové kolejiště
Podle mně si bere z obou předchozích to nejlepší. Navíc prostor, který mám nyní k dispozici, nemusí být pro kolejiště k dispozici navěky. Z důvodu demontáže a uskladnění proto volím segmenty, které mohu snadno demontovat a přesunout/uskladnit.


Plánování


Na trhu je dnes spousta softwaru, kterým můžete své kolejiště naplánovat. Většinou jde o freeware, který si je potřeba od určité velikosti kolejiště (a s tím spojeného množství kolejí) zakoupit, abyste mohli plnohodnotně pracovat. Namátkou zmíním Wintrack, Anyrail či SCARM. Právě posledně jmenovaný mi svoji jednoduchostí padl do oka nejvíce, a proto jsem ho zakoupil. Na internetu se dá najít spousta návodů, jak s programem pracovat. Pokud jste aspoň trošku zdatní v práci na počítači, tak je potřebovat ani nebudete.


Moje úvodní představa byla na začátku přirozeně megalomanská. Ale to není na škodu. Proč si dávat malé cíle. V podstatě to od té chvíle bylo o hledání kompromisů a škrtání. V tom je právě výhoda segmentového kolejiště - na něco se momentálně nedostává (prostorově, finančně apod.). Není problém - v budoucnu, když se situace změní, se ke kolejišti přidá další segment do řady nebo do L či T. Jen je vhodné s touto možností aspoň trochu počítat.

Takže co chci mít na kolejišti:

  • fragment města s trmavají - myslím opravdového města a ne pár domků za nádražím (vyhrazeny dva pravé segmenty) 
  • fragment průmyslu - někde na kraji města nějakou fabriku či skladiště s vlečkou (segment 2) 
  • fragment toho našeho pěkného venkova s hradem (segment 1)
  • dvojkolejnou trať
  • kapacitní skryté nádraží
  • Faller Car System či Magnorail
V podstatě v tuto chvíli vypadá plánek takto, ale čekám, že se bude ještě vyvíjet. Že tam nic z toho nahoře popsaného zatím nevidíte? Já už jo :)


Obr. 8 - Plánek leden 2018

Téma příště: Rám kolejiště