Diorama v T Gauge - most, tunel a skály

Po základu diorámy a experimentování se stavbami v tomto titěrném měřítku přišly na řadu konečně nějaké detaily a plánování konkrétní podoby díla. Níže zkusím popsat tvorbu silničního mostu vč. vlastních obtisků či skal ze sádry. Nic světoborného co by nezvládl každý s trochou zručnosti a zkušeností.



Most


Byť mi ze Skotska jeden most došel, přišel mi vyloženě jako železniční a moji představu silničního mostku nesplňoval. Putoval tak do "krabice s věcmi na příště" a mostek jsem si spíchnul sám z destiček různých tloušťek od 0,38 mm až po 1mm. 


Obr.č.1 - Konstrukce silničního mostku před barvením

Následoval nástřik Mr.Surfacer 1000 a barvy Tamiya XF-54. Až v průběhu stavby jsem se rozhodl na jednom z pilířů znázornit graffiti. Na internetu se jich dá najít spousta.




Obr.č.2 - Graffiti - vybral jsem levé horní


Představa, jak postupně maskuji miniaturní nápis a graffiti stříkám pistolí, u mě vyvolala lehký úsměv a raději jsem se rozhodl jít cestou obtisků. Zkušební výtisky odhalily, že na inkoustové tiskárně vychází kvalita (aspoň v mém případě) výrazně lépe. Na speciální transparentní papír koupený u Artura jsem si vše vytiskl a zafixoval několika vrstvami matného laku. Jelikož na vybraném graffiti je i bílá barva, kterou moje tiskárna neumí, nastříkal jsem na pilíř bílý pruh emailovou humbrolkou M34.


Obr.č.3 - Bílý pruh pod obtisk


Následně jsem ho překryl několika vrstvami lesklého laku. Pak už klasický postup na obtisky - tj. adhesol + tensol a vše na závěr překrýt matným lakem.



Obr.č.4 - Hotový a zafixovaný obtisk

Výsledek mě mile překvapil, jelikož jsem tuto metodu zkoušel poprvé a nedopadla vůbec špatně. Most zatím není kompletní, protože chybí zábradlí či svodidla, které radši umístím až ke konci prácí na diorámě.


Tunelový portál


Tunelový portál ze skotského eshopu už jsem se rozhodl použít. Stavebnice nabízí spoustu skvělých detailů a dokonce umožňuje vybrat si ze dvou variant. Stavba tak byla překvapivě zábavná a zabrala něco přes hodinku. Pak opět surfacer, barva Humbrol M94, lesklý lak, tmavý wash a matný lak. 


Obr.č.5 - Portál stříknuty surfacerem

Obr.č.6 - Portál zapracovaný do terénu


Terén a skály


Skály jsem původně vytvaroval ze samotvrdnoucí hmoty tak, jak to dělám v N. Bohužel v měřítku 1:450 působily poněkud nepatřičně a tak jsem se rozhodl jít cestou sádry. Tou jsem zakryl původně neuspokojivý výsledek a ještě za vlhka jsem do ní postupně všude vyškrábal strukturu, která mi vyhovovala tvarem i velikostí. Bohužel jsem si nepořídil původní foto, tak nemohu přiložit srovnání, které ale výrazně vyznívá pro sádru. Portál tunelu jsem zakomponoval do skalního masívu a stejně tak i silniční most. Ze samotvrdnoucí hmoty jsem si připravil i prostory pro budoucí chaty či část řeky. 

Po úplném vyschnutí jsem skály potřel lakem a opět nechal zaschnout. Pak jsem je celé stříknul černou XF-01. Následný nástřik Humbrolkou M 224 Dark Slate Grey Matt jsem se snažil směřovat tak, aby černá ve škvírách a průrvách zůstala. Klíčové je v tomto případě ředění barvy a tlak v pistoli, protože např. při příliš velkém tlaku barva zatéká do prohlubní a vznikne tak vlastně jakýsi wash naruby (světlejší místa v prohlubních). Tam, kde jsem nebyl spokojen jsem stejnou barvu doplnil metodou "suchý štětec". na několik místech jsem skály přestříknul silně zředěným filtrem zelené barvy Humbrol M 80 (asi tak 95% ku 5% ve prospěch ředidla). Na závěr jsem do barvy M224 přidal pár kapek bíle a opět metodou suchého štětce vytáhl vybrané hrany a výstupky. Dalším krokem u skal bude vegetace, ale to zase někdy příště.


Obr.č.7 - Skála v oblouku

Obr.č.8 - Osazený most

Obr.č.9 - Místo pro budoucí fragment řeky