Segmentové kolejiště - 6.díl - tramvajová trať - stavba

Po minulém dílu s teorií a získání určité představy jsem se pustil do samotné stavby tramvajové trati. V tomto díle vás seznámím s mým postupem při stavbě hrubého terénu, spojování segmentů v místě tramvajových kolejí. Věnovat se budu i samotné pokládce kolejí a úskalím s tím spojených. Cink - cink vyjíždíme...




Základní terén


Před samotnou stavbou tramvajové trati jsem musel vyřešit základní nosné desky budoucího terénu v jejím bezprostředním okolí a také spojení na hranách segmentů. Na krajním segmentu města to bylo jednoduché. Město ponese dle původního plánu deska 30 mm z extrudovaného polystyrenu.


Obr.1 - Storydurová deska 30 mm

Nejprve jsem na pevno do prostoru vratné smyčky instaloval příčná podpůrná žebra, vodící prvky pro podélná žebra a rohové podpory. Zkrátka vše co ponese budoucí město.



Obr.2 - Příčná žebra a vodící prvky


Do podélných žeber jsem vyřezal u spodní a horní desky prostupy pro kabeláž. 


Obr.3 a 4 - Žebra na místě
 
Totéž jsem následně provedl i u příčných žeber. Kvůli rozměrům jsem byl nucen vrchní desku slepit ze 3 různých kusů desek. Maximálně jsem se při tom snažil využít pero a drážku z výroby. Protože bude potřeba desku během stavby neustále sundavat či nadzvedávat kvůli elektroinstalaci, rozhodl jsem se, že podélná žebra přilepím k vrchní desce a ty tak budou působit jako pero, které přesně zajede do drážky. Odpadne tak neustále vyrovnávání desky do správné pozice. Edit: Od kroku se sundaváním jsem nakonec upustil a desku přilepil "natvrdo".


Obr.5 - Deska pod město

Desky EPS mají zmiňované jednoduché pero a drážku 15x15 mm. Na přechod segmentů jsem si pořídil hranolek se stejnými rozměry. Do nich jsem už tradičním způsobem umístil středící trny pro přesný spoj. Trámky jsem následně vlepil do drážky. Čistý a přesný spoj byl na světě.

Obr.6 - Hrana EPS desky
Obr.7 - Spojovací trámky se středícími trny
Obr.8 - Trámek "holka" na místě  

Obr.9 a 10 - Přechodová hrana 3. a 4.segmentu

Následně jsem dodělal obdobným způsobem velmi hrubý terén na sousedním (třetím) segmentu.

Obr.11 - Terén 3.segmentu
Obr.12 - Vjezd do tunelu pro otáčení souprav tramvají
   
Ten jsem nakonec ještě  rozšířil o trojúhelníkovou část.


Obr.13 - Rozšíření rámu 4.segmentu


Teprve nyní bylo vše připraveno pro samotné tramvaje.


Tramvajová skrytá vratka


V mezičase jsem prověřoval výškové možnosti při zajíždění tramvaj  pod hlavní stanici  či osazení stěn viaduktu od firmy Faller. Vše jsem si několika způsoby rozkreslil, abych měl jistotu, že mě nic nepřekvapí. Výška tramvají s pantografem je maximálně 38 mm. Abych dostal tuto výšku, musím patu kolejí Unitrack zahloubit od 2 mm do EPS desky. Pokud po koleje chci dát i korek musím jít hlouběji o další 2 mm - viz.náčrtek níže. Limitem se nakonec ukázala výška arkád Faller (47 mm) ze kterých budu stavět viadukt. Ale nakonec to vychází na milimetr přesně :)


Obr.14 - Řez kolejištěm v místě nosné EPS desky (30 mm upraveno na 26 mm)

Snížený průjezd by se dal vyřešit náběhem na sníženou trolej, ale zatím k tomu nebyl důvod a bylo by to jen další potencionální místo technických problémů.


Začal jsem se stavbou v prostoru mezi hlavním a skrytým nádražím. Zde pod hlavní stanicí bude tramvaj projíždět balónovou vratkou s poloměrem R150. Celou tuhle konstrukci jsem chtěl mít co nejštíhlejší, aby co nejméně zaplnila prostor skrytého nádraží. Navíc někde +/- se v těchto místech v budoucnu budou pohybovat auta z Car systému.

Obr.15 - Otáčecí úsek pod hlavní/nad skrytou stanicí

Jako základ posloužila překližka 6 mm. Na tu jsem si vše obkreslil, přidal 1 cm rezervu po obou stranách a vyříznul. Pak už stačilo jen zabrousit a nalepit tradiční korek.

Obr.16 - Jde se řezat
Obr.17 - Jde se lepit
Obr.18 - Ještě výplet a můžu na Wimbledon
Obr.19 - Hrubá instalace na zkoušku

Jak zde opakovaně zmiňuji - když je možnost z důvodu přesouvání kolejiště vyměnit těžší materiál za lehčí - nikdy neváhám. Původně uvažované vynesení zhotovené konstrukce na závitových tyčí jsem si váhově srovnal s řešením za pomocí trámků a bylo jasno. Každý gram je ve finále dobrý :)

Obr.20 - Nosné sloupky na místě

Na stole jsem si nachystal elektroinstalaci pro vratný úsek vč. rozdělení na úsek pro případný budoucí autoblok. I systém Kato má izolované spojky a tak to bylo snadné.

Obr.21 - Vodivá a nevodivá spojka Kato Unitrack
Obr.22 - Způsob spojování Kato Unitrack

 
Oříšek byl ale s připájením napájecích kabelů zespodu, ale s tím jsem si rovněž poradil, když jsem si rozšířil otvory pod kolejnicí. Barvu jsem záměrně nezvolil červenou s černou pro budoucí lepší orientaci v kabelech. Moje vodiče J a K pro tramvaje jsou šedé a fialové.


Obr.23 - Připájené vodiče

Na závěr jsem přilepil bezpečnostní zábradlí proti případnému pádu.

Obr.24 - Zábradlí proti případnému pádu
 
Celý kus jsem následně instaloval na své místo. Tím byl jasně vydefinovaný výjezd do viditelné části kolejiště.


Obr.25, 26 a 27 - Vše na místě

Koleje do města


Když bylo hotovo, mohl jsem si část celou trať poprvé poskládat a trochu se zamyslet nad budoucí masteplanem města. Aby představa byla ještě detailnější, vynesl jsem si budoucí tvar viaduktu. Celková výška kolejiva (Code 80) je 7 mm i s podložím. S touto výškou už jsem počítal při navrhování výškových poměrů. Hlavním výškovým limitem u tramvaje ve viditelné části totiž bude podjízdná výška viaduktu.

Obr.28 a 29 - Budoucí okruh


Když jsem měl jasno, obkreslil jsem si koleje na podklad.


Jenže jak vyfrézovat do EPS desky přesnou drážku 4mm hlubokou a navíc tak, aby její dno bylo perfektně rovné... Pižlat to nožem se mi opravdu nechtělo. Zahloubení jsem chtěl provést tak, že si z kytarové struny naohýbám přibližný tvar pro vyříznutí otvoru pro dvě souběžné koleje a přidělám do trafopájky. Bohužel výkon byl nedostatečný a s EPS deskou to nic nedělalo. Takže starý dobrý nůž a pižlání se mi nakonec nevyhnulo.

Obr.30 a 31 - Vydlabávání

Jako tmel posloužil osvědčený Ostafix a zarovnání jsem provedl vyrobenou šablonou z plastové destičky.

Obr.32 - Šablony samodomo

Obr.33 - Nahrubo naneseme...
Obr.34 - ... a uhladíme
Po dokonalém zaschnutí jsem vlepil proužky korkového podloží a mohl se pustit do samotné pokládky kolejí.


Obr.35 a 36 - Korek už je na místě

Obr.37 - Budoucí viadukt


Koleje jsem si rozdělil na jednotlivé úseky tak, abych mohl v budoucnu připojit moduly pro autoblok. V tuto chvíli registruji jedinou možnost a to je modul Lenz BM3. Počítám se 4 moduly a tedy 3 tramvajemi. V každé vratce bude jeden úsek a pak dva ve viditelné části, které budou imitovat zastávky. Zapojení toho všeho si necháme na jindy.


Obr.38 - Hotovo


Téma příště: Vedlejší stanice