Jak na to... stavební materiál

Když je vlivem mrazů ve vláčkárně moc velká zima, bavím se menšími projekty. Třeba si chystám doplňky, které uplatním v budoucnu na kolejišti. Pokud vím, tak prodejnu stavebnin na kolejišti zatím nikdo nemá. Jako vždy začínám inspirací ve skutečném životě a hledáním na internetu. Když říkám prodejnu stavebnin, mám na mysli takový ten dvůr s balíky a paletami všeho možného. 


 Určitě nechci na kolejišti plechovou boudu s logem OBI či Bauhaus a obřím parkovištěm.
 
Obr.1 - Zhruba něco takového

Cihly, tvárnice a polystyren


V takových klasických českých stavebninách najdete vždy dostatek balíků se zdícím a izolačním materiálem. Ty jsou ideální na start. Jedno bylo jasné hned od začátku, a sice že bude potřeba spousta plastových profilů. Původně jsem zvažoval tvorbu obalů materiálů z obtisků, ale vzhledem k tomu, že obtiskový papír byl toho času k nedostání, jsem šáhnul po alternativě. To jsou samolepící etikety.

Obr.2 a 3 - Samolepící štítky

Na ty se dá tisknout laserovou a inkoustovou tiskárnou. Mám možnost tisknout na obou. Rozdíly v kvalitě jsou v mém případě markantní. Proč jsem se rozhodl pro inkoustovou je snad jasné z následujícího porovnání.

Obr.4 - Rozdíl v kvalitě tisku

Následně je potřeba si nachystat šablonu. Bohužel výrobci a dodavatele na potřeby modelářů nemyslí a žádný shader s balíkem či paletou zkrátka nenajdete. Aspoň já takové štěstí neměl. Český modelář si ale umí poradit a tak si stáhne hezkou fotku palety či balíku.

Obr.5 a 6 - Základní materiál z internetu

Následně nastupuje na řadu nějaký grafický program. V mém případě Photoshop. V něm si vše potřebné ořežete a "narovnáte". Návod na postup práce v programu tu psát nebudu. Jen nastíním postup pomocí několika fotek, aby to bylo každému jasné.

Obr. 7 - Oříznout...
Obr. 8 -  ...narovnat...
Obr.9 - ...a hotovo

Pak namnožíte na všechny strany a přidáte čela.

Obr.10 - Může jít do tisku

Když máte hotovo, může jít do tisku. Obrázek jsem vložil do Wordu, upravil velikost dle měřítka a vytisknul. Tady pozor. Když jsem chtěl po nějaké době vytisknout další, všiml jsem si, že obrázek ve Wordu výrazně ztratil na kvalitě a rozlišení. Dá se to vyřešit tak, že ho vložíte do dokumentu znovu. Na následujícím snímku při zvětšení na 500% je rozdíl opět patrný.
Obr.11 - Rozdíl v kvalitě - vlevo po uložení vs. vpravo originál

Stejný postup aplikujete i na další výrobky a materiály. Základ (jak už je u mě zvykem) je z profilů Evergreen.

Obr.12 - Profily Evergreen
Profily se nařežou na odpovídající rozměry.

Obr.13 - Řežeme

A pak už jen obalujete. Balíky jsou obyčejné kvádry. Pod tvárnice se profilem 1x1 mm naznačí paleta. Kde je potřeba, domáznete barvu. Vše slepíte dohromady a na závěr zalakujete.

Obr.15 - Může na své místo

Když jsem si dal výrobky vedle sebe, zjistil jsem, že škála a pestrost zboží, kterou představují, odpovídá tak 5% sortimentu stavebnin. Je tedy potřeba "rozšířit nabídku".

Palety, dlažba a lepenky



A to třeba zbožím na paletách. Jenže ty je nejprve potřeba vyrobit. Na Facebooku se mě někdo ptal, kde že jsem je koupil. Jak koupil? Vyrobil. Poslední dobou se modeláři namlsali a kupovali by jen hotové výrobky. Luke Towan na svém videokanále popsal perfektní a snadný způsob, jak si palety vyrobit. Tímto tomu šikovnému zrzkovi moc děkuji. Přidal jsem pár fotek z postupu, ale jeho video Vám řekne určitě víc.


Obr.16 - Základní pomůcky
Obr.17 - Lepení palet na vytisknuté vzory
Obr.18 a 19 - Hotovo
Co teď na ně? V podstatě cokoliv od dlažeb, asfaltových lepenek, pytlů, sudů nebo obyčejných cihel. Co by to taky bylo za stavebniny bez sortimentu potrubí různých délek a dimenzí.


Obr.20 - Základ potrubí
Obr.21 - Kanalizační potrubí
Obr.22 - Vodovodní potrubí a příslušenství
Obr.23 - Asfaltové pásy na paletách
Obr.24 - Dlažba na paletách a vzorky dlažeb

Ještě trocha dřevěného materiálu

Obr.25 - Základ dřevěných trámů

Tohle už je pestřejší škála zboží. Určitě ještě nějaké zase přidám. Snad co nevidět s kolejištěm postoupím tak daleko, abych stavební materiál udal do nějakého dvora a mohl se začít prodávat malým plastovým panáčkům.

Obr.26 - Vše na hromadě