Funkce autobloku aneb můj další DCC "progres"

K tramvajovému provozu jsem sepsal článek k teorii a chystám i k samotné stavbě. V teoretické části jsem nastínil myšlenku částečné automatizace provozu pomocí modulů BM3 od firmy Lenz. Tyto moduly po zapojení za sebou mohou vytvořit systém autobloku vyhodnocující obsazenost jednotlivých za sebou jdoucích úseků. Idea je ovládat pouze jednu tramvaj s tím, že zbývající si jezdí sami. Více je popsáno zde.

Moje úvodní úvaha je taková.


Obr. 1 - úvodní idea autobloku


Bohužel jsem k dané problematice nic moc nenašel a ani jsem nenašel nikoho, kdo by podobný model v DCC realizoval. Proto mi nezbývalo než si to risknout. Proč risknout? Protože moduly BM3 jsou poměrně drahá záležitost. Potřebujete vždy  o jeden více, než máte lokomotiv/tramvají. V mém případě nyní uvažuji o 3 tramvajových soupravách, tzn. bude potřeba 4 modulů/úseků s BM3.

Teorie


Opět trocha teorie na začátek. Moduly jsou primárně myšleny pro ovládání jednotlivých vlaků, ale poslouží dobře i u mého chystaného tramvajového provozu. 

Modul autobloku BM3 využívá techniku ABC pro umožnění jednoduchého vybudování trati s autoblokem. Pro každý oddíl je použit jeden modul BM3, takže může být vybudováno libovolné množství oddílů. Ovládání (případných) oddílových návěstidel přebírá modul BM3. Světelná návěstidla mohou být připojena přímo, návěstidla s dvoucívkovými přestavníky se připojí přes adaptér BMA. V tuto chvíli žádná návěstidla/semafory na tramvajové trati neuvažuji.

Jinak koncept ovládání trati s autoblokem pomocí modulů BM3 je vhodný pro provoz jak tažených, tak i sunutých souprav. Pokud chcete použít sunuté vlaky (např. s řídicími vozy), pak v jejich prvním voze musí být umístěn spotřebič proudu. To se dá nejjednodušeji zařídit pomocí vnitřního osvětlení nebo, např. u řídicího vozu, pomocí funkčního dekodéru pro směrově závislé čelní osvětlení.


Každý oddíl musí být rozdělen na jízdní úsek A a brzdicí úsek B.
  • Délka jízdního úseku musí být dlouhá minimálně tak, aby se do něj kompletně vešel nejdelší provozovaný vlak
  • Délka brzdicího úseku je závislá na brzdicím zrychlení nebo konstantní brzdné dráze nastavené v dekodéru. Doporučuji ji udělat radši delší než kratší a experimentovat s brzdnou dráhou


Obr. 2 - Schéma modulu BM3

Také pro použití modulu BM3 platí „vpravo je správně“. Tzn. že pravá kolejnice ve směru jízdy musí být přerušena při zřízení jízdního a brzdicího úseku. Pravou kolejnici ve směru jízdy přerušte na začátku jízdního úseku, pak na začátku a na konci brzdicího úseku. Alternativně můžete použít i izolační spojky. Schéma zapojení by pak mělo vypadat takto

Obr. 3 - Schéma zapojení modulu BM3
Více se lze dočíst v návodu k BM3.


Praxe


Před samotnou instalací na kolejišti jsem si chtěl vše nejprve vyzkoušet v klidu na stole. A dobře jsem udělal.


Obr. 4 a 5 - Testované moduly BM3


Mým cílem bylo nejen ověřit funkčnost systému, ale najít i ideální délku brzdícího úseku. Pro začátek jsem zapojil nejjednodušší formu autobloku a sice dva úseky za sebou. Označil jsem je "2" a následující "3" Pokud bude vše fungovat jak má, tak ve chvíli kdy je úsek 3 obsazen do něj nesmí vůz z úseku 2 vjet. Zapojil jsem tedy vše dle schématu, v obou vozech aktivoval ABC (CV 51 bit 2) a.......nic.

Takže znovu na začátek a kontrola po kabelech. Vše bylo v pořádku. Do modulu pro úsek 2 jsem ještě připojil červenou a zelenou ledku pro lepší představu a ověření funkčnosti.

Obr. 6 - Testovací okruh

A opět nic. LEDka sice svítí červeně, ale vůz i tak do následujícího úseku vjede. Problém tedy bude v dekodéru. Řešení se jmenuje CV 51 a bit 3. Tímto deaktivujete závislost ABC na směru jízdy. Pro případné odcouvání od návěstidla je potřeba funkční klávesou aktivovat pomalou jízdu.  

Testoval jsem se dvěma tramvajemi - Kato Portram (Lenz Silver NEM 651) a Duwag od Hobbytrain (Lenz Silver NEM 662 Next 18) .

U obou jsem aktivoval:
CV51 - bit 1 - konstantní brzdná dráha
CV51 - bit 2 - ABC aktivní 
CV51 - bit 3 - obousměrný provoz

Tedy CV51=7

Je potřeba si ještě pohrát s brzdnou dráhou v CV 52, protože každá lokomotiva/tramvaj je jiná.

Vše nyní funguje jak má. Při obsazení předchozího úseku další vůz nepokračuje do doby, než se před ním úsek uvolní.


Jak vše funguje, ukazuji na následujícím videu s popisem





Příště už se pojede na ostro přímo na kolejišti.